Organizacja pracy: dlaczego jest dla nas trudna?

Organizacja pracy: dlaczego jest dla nas trudna?

1 lutego 2022 0 przez Wiktor Sawoniaka

Umiejętności takie jak organizacja pracy, planowanie, zarządzanie zadaniami są wskazywane przez rekruterów jako stałae „w pakiecie” oczekiwań pracodawców. Nie mniej temat nie jest oczywisty, poniewaz wielu przychodzi w którymś momencie zetknąć się z tym, żę nie radzimy sobie. Wpadamy w „bieżączkę” poddając się zewnętrznym bodźcom. Płyniemy z nurtem, zamiast przejąć kontrolę .

Dlaczego więc czasami tak cięzko nam  przychodzi ta tytułowa organizacja pracy?

Wymienimy kilka najczęstszych powodów, a później postaramy się podpowiedzieć, jak z nimi walczyć.

Praca zawodowa:

  • Może rzeczywiście działamy w multitaskingu, a być może wydaje nam się, że mamy zbyt wiele obowiązków i najzwyczajniej w świecie nie wiemy, jak je podzielić, żeby dobrze zorganizować naszą pracę. 

Pomyśl sobie: im lepiej zorganizuję pracę, tym szybciej ją skończę. Zrób mały test: przygotuj plan pracy na jeden dzień i sprawdź, o ile szybciej uda Ci się ją wykonać. Być może to przekona Cię do organizacji pracy w usystematyzowany sposób.

  • Praca nie sprawia nam przyjemności, więc jak najwięcej rzeczy odkładamy „na później”. 

Jeśli naprawdę nie lubisz swojej pracy, najlepiej będzie, jeśli… zaczniesz szukać innej. Zacznij już dziś – nie zwlekaj! Być może mając świadomość, że walczysz o coś lepszego, lepiej będzie Ci się organizowało pracę, którą teraz wykonujesz. Pomyśl sobie: im szybciej zrobię to, co mam do wykonania, tym szybciej będę mógł spokojnie usiąść i zastanowić się, czego tak naprawdę chcę. Będę mieć więcej czasu na przejrzenie ogłoszeń, wysłanie swoich ofert, przygotowanie profesjonalnego CV.

  • Do tej pory radziliśmy sobie bez drobiazgowych planów, więc nie widzimy powodu, aby to zmieniać.

Podobnie jak w punkcie pierwszym: przygotuj sobie plan na jeden dzień. Porównaj, o ile łatwiej wykonuje się zadania, kiedy mamy dobrą organizację pracy.

  • Ciągle coś nam wypada – i niszczy nasz misternie przygotowany wcześniej plan. To demotywuje nas do organizacji pracy w odpowiedni sposób. 

Być może plan, który sobie przygotowujesz, jest zbyt napięty. Postaraj się układać swoje zajęcia w taki sposób, aby pozostawiać sobie odrobinę czasu rezerwowego.

Częstym źródłem braku siła na rzetelną orgazanizację pracy jest wypalenie zawodowe, które od 1 stycznia 2022 roku WHO uznało za jednostkę chorobową. Możesz poczytać o tym tutaj.

Praca w domu (obowiązki domowe):

  • Wydaje na się, że wszystko jest na naszej głowie – i nie odpowiada nam to. Odkładamy obowiązki na później licząc na to, że ktoś wcześniej wykona je za nas. 

Zrób coś bardzo prostego: porozmawiaj z osobami, z którymi mieszkasz i przedstaw im swoje zdanie. Zorganizujcie prace domowe w taki sposób, aby nikt nie czuł się poszkodowany czy wykorzystywany.

  • Czujemy permanentne, ciągłe zmęczenie – i ono staje się dla nas wymówką. Czujemy się usprawiedliwieni, żeby nic nie robić. 

Jeśli praca zawodowa męczy Cię na tyle, że nie masz siły, aby robić cokolwiek w domu – spróbuj bardzo prostego chwytu. Zanim zabierzesz się za porządki… wyjdź na krótki spacer. Piętnaście minut dreptania na świeżym powietrzu (nawet w mieście się sprawdzi), myśląc o tym, co masz do zrobienia w domu. Wróć, przebierz się i bez żadnych głębszych zastanowień zabierz się za to, co masz do zrobienia. Pomyśl sobie, że im szybciej to zrobisz, tym szybciej będziesz mógł wrócić do znacznie mniej męczących rzeczy – na przykład takich, jak spacer, z którego właśnie wróciłeś.

  • Nie przepadamy za sprzątaniem, gotowaniem, robieniem zakupów – więc zakładamy, że na przykład będziemy tylko wyprowadzać na spacer psa, bo to przyjemne. Niech ktoś inny zrobi pozostałe rzeczy.

Nie możesz zrzucać obowiązków na innych. Pomyśl, jak byś się czuł, gdyby organizacja pracy zawodowej zmuszała Cię do wykonywania czynności, których nie lubisz – a ktoś inny robiłby to, co jest przyjemne.

Satysfakcja, poczucie kontroli, zadowolenie ze swoich osiągnięć i poczucie sprawczości. Te wszystkie pozytywne odczucia towarzyszą codziennej pracy wielu osób. Jeśli Ty masz inaczej byc może po prostu nie zauważalnie Twoje nawyki przestały się sprawdzać i już nie pracują na Ciebie jak kiedyś.

Jeśli chcesz sięgnąc po inspirację, po znac jakie nawyki i rozwiązania się sprawdzają, sprzyjają organizacji pracy  codziennej a czego należy się wysrzegać, zapraszam Cię na szkolenie, które zainspiruje Cię do zmiany i poznasz nowe rozwiązania i wskazówki jak musi wyglądać organizacja pracy codziennej oraz planowanie tygodnia.

Zadbaj o siebie!

Chcesz być na bieżąco z nowościami? Zostaw swój email.