Zarządzanie Czasem: Najlepsza Strategia

Zarządzanie Czasem - Eliminacja

Zarządzanie Czasem - Eliminacja

Zarządzanie czasem to coraz popularniejszy temat. Niemal każdy z nas mówi wciąż „nie mam na to czasu”, „mam mało czasu”, „to zabierze zbyt dużo czasu”. Powstają setki szkoleń, miliony artykułów, tysiące książek. Wszystko o zarządzaniu czasem.

Jest jednak jeden, niezaprzeczalny fakt na temat zarządzania czasem i tego, co robisz: Nie jesteś w stanie zrobić wszystkiego!

Nawet, gdybyś był mistrzem efektywnej organizacji, działał na hiper-wysokich obrotach, umiał subiektywnie zwalniać czas (co jest możliwe, sam tak robię), to i tak nigdy nie pokonasz doby. Ona ma tylko 24 godziny, i AŻ 24 godziny.

Jaki jest więc najlepszy sposób na zarządzanie czasem?

Oczywiście, to eliminacja. Usuwanie tego, co nie jest dla Ciebie priorytetem.

Abyś mógł skutecznie to robić w praktyce:

1.    Ustalaj swoje cele. Główne, priorytetowe i mniejsze, podrzędne. Działaj i planuj w oparciu o te cele.

2.    Zawsze planuj i działaj według planu. Bez planu nie wiesz, czy to, co robisz w danej chwili, jest ważne dla Ciebie.

3.    Ustalaj zawsze priorytety. Zabieraj się za to, co najważniejsze w pierwszej kolejności. Zastanów się, która z wypisanych w planie czynności jest najważniejsza? Gdybyś miał nagle zachorować lub wyjechać na pół roku, zrobienie czego byłoby numerem jeden?

4.    Przestań tracić czas na czynności, które zabierają Ci cenny czas, a są mało wartościowe. Może sprawdzasz zbyt często maile, zamiast robić to raz dziennie? Może co chwilę ktoś do Ciebie wchodzi i o coś prosi, przeszkadzając w realizowaniu ważnych zadań? Może spędzasz czas na portalu społecznościowym, zamiast pracować?  Czy na pewno to, co robisz, zbliża Cię do najważniejszych celów, czy oddala?

5.    Koncentruj się na najważniejszym zadaniu tak długo, aż go ukończysz. Planuj czas pracy i przerwy, które wykorzystasz dla dobra swojego ciała i umysłu (krótki spacer, ćwiczenia fizyczne, etc.). W przerwach nigdy nie angażuj się w inne zadania, bo mogą Cie one odciągnąć od tego głównego.

Jeśli będziesz eliminował to, co jest mało wartościowe i delegował to, co może zrobić ktoś inny, staniesz się mistrzem zarządzania czasem. A tak naprawdę, mistrzem zarządzania sobą i oszczędzania czasu, bo nie da się zarządzać czasem.

Zadania dla Ciebie:
1.    Jeśli jeszcze nie masz celów, ustal je natychmiast.
2.    Stwórz plan działania na najbliższy tydzień i dzień. Przynajmniej tyle. Warto mieć plan ogólny na miesiąc, a nawet rok. Jednak mając rozpisane cele i zadania prowadzące do ich realizacji, możesz efektywnie działać również w oparciu o plan dnia i tygodnia.
3.    Przyjrzyj się swojemu planowi i wykreśl to, co jest mało ważne.
4.    Ustal priorytety. Pamiętaj, że nie ma równie ważnych zadań. Coś jest ważniejsze, lub mniej ważne.
5.    Zacznij działać natychmiast i przestań odkładać to co ważne, na później. Prokrastynacja (odkładanie na później) jest przydatne tylko, w stosunku do mało ważnych zdań.

Pozdrawiam,
Marcin Kijak
ZarzadzajCzasem.pl


Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>