Lista rzeczy do zrobienia

To do list – jeden z najpopularniejszych sposobów zarządzania sobą w czasie. Spodziewam się, że już niejednokrotnie zdarzało Ci się mieć do czynienia z tą metodą. Jednak czy kiedykolwiek udało Ci się z niej korzystać dłużej niż przez 3 tygodnie bez przerwy? Jeśli tak, to serdecznie Ci gratuluję, ponieważ prawie na pewno korzystasz z niej nadal. Jest to jeden z najlepszych, najprostszych, najskuteczniejszych i w ogóle naj ;) sposobów jakie aktualnie można wykorzystać do zarządzania swoim czasem. Jeśli więc jeszcze nie należysz do nielicznego grona mistrzów zarządzania sobą w czasie – jest to jedna z metod, od których warto zacząć.

W tym artykule nie będę Ci wymieniał niezliczonych zalet tworzenia sobie list rzeczy do zrobienia – chcę się skupić na praktycznych poradach. Jednak najpierw odpowiedź na pytanie czym jest to do list:


Najprościej mówiąc, to lista na której masz zapisane zadania, ćwiczenia, prace, obowiązki, projekty – wszystko co masz do zrobienia. Lista dodatkowo powinna zawierać dokładne terminy wykonania każdej z zapisanych czynności – tzw. deadliny. To w zasadzie wszystko – proste prawda? ;)

Przejdźmy więc do praktycznych porad dotyczących Twojej współpracy z tym narzędziem:

  1. Na początku zapisz sobie nie więcej niż 5 rzeczy do zrobienia dopóki, którejś z nich nie wykonasz. Zapytasz czemu? Na starcie łatwo się zrazić do każdej z metod (wiele osób rezygnuje zanim zacznie uzyskiwać efekty i uznaje, że to jest nieskuteczne). Mając na liście bardzo dużo zadań istnieje niebezpieczeństwo, że będzie Cię to przytłaczać i trudno będzie Ci się skupić na działaniu.
  2. Wyznacz deadline – bardzo ważne jest określenie terminu wykonania każdej poszczególnej czynności. Zapobiegasz w ten sposób, odkładaniu wykonania danego działania. Możesz tego nie robić w wypadku kiedy w ogóle nie zdarza Ci się odkładać rzeczy na później. ;)
  3. Większe zadania, projekty, których nie jesteś w stanie wykonać za jednym, czy też dwoma podejściami rozbijaj na drobniejsze etapy, na zadania prostsze i szybsze do wykonania. W przeciwnym razie taki punkt na Twojej liście mógłby z niej nie znikać przez bardzo długi czas.
  4. Nie rezygnuj jeśli nie uda Ci się wykonać danego zadania w wyznaczonym przez Ciebie deadlinie. Spróbuj zakończyć pracę następnego dnia, albo jeszcze kolejnego – aż do skutku, a następnym razem zaplanuj sobie mniej rzeczy i mniej pracy, tak żeby mieć pewność, że uda Ci się wszystko zrobić.
  5. Po 3 tygodniach pracy zgodnie z powyższymi poradami warto zacząć szukać sobie jakiegoś programu do obsługi list rzeczy do zrobienia, które można połączyć z kalendarzem, pocztą, poza tym posiadają one również opcję przypomnień i wiele innych, ale zanim do tego przejdziesz pamiętaj – min. 3 tygodnie – tak żeby wyrobił się u Ciebie jeden z najlepszych nawyków jakie można mieć, czyli regularne tworzenie sobie list rzeczy do zrobienia i ich realizowanie.
Życzę Ci dalszych sukcesów na polu zarządzania sobą w czasie, pozdrawiam,
Kajetan Młynarczyk

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>