Jak długo spać?

Jak długo spać?

Jak długo spać?

„Czym sen dla ciała, tym przy­jaźń dla ducha - odświeża siły.”

- Cyceron

Jak długo spać żeby się wyspać, być zdrowym, żyć dłużej? Te i wiele innych pytań, dotyczących snu zadajemy sobie wszyscy. Jako, że w czasie całego swojego życia spędzamy średnio 20 lat na sen, to naprawdę warto się nad tym zastanowić.

Czy wiesz, że żyrafy śpią 2 godziny na dobę, a z drugiej strony nietoperze spędzają na tej przyjemności 10 razy więcej, czyli 20 godzin na dobę. Jednak zwierzęta żyjące w środowisku naturalnym dokładnie wiedzą ile czasu potrzebują na sen i kiedy powinny spać. Natomiast współczesny człowiek ma z tym coraz większe problemy. Wiąże się, to przede wszystkim ze sztucznym oświetleniem, z wykonywaną pracą, poziomem stresu i wieloma innymi czynnikami.

Klasycznie mówi się, że dorosły człowiek powinien spać 8h każdej nocy. Czy jest ktoś, kto rzeczywiście śpi regularnie, dokładnie tyle ile mówią nam podręczniki z biologii? Istnieje również teoria, że najzdrowiej i najkorzystniej jest spać 6 godzin na dobę. Jednak istnieją także badania, które wskazują na pozytywne efekty snu polifazowego, czyli snu przerywanego.

Na podstawie przeprowadzonych w Kalifornii badań (wzięło w nich udział ok. milion osób) stwierdzono, że większość śpi od 8 do 9 godzin na dobę, później jest duża grupa, która śpi od 7 do 8 godzin. Natomiast jeśli chodzi o regularność, to nie została ona uwzględniona. Wiadomo, że oczywiście może się zdarzyć, że coś nas obudzi, że nie będzie się nam chciało spać, że spotkamy się o późnej porze ze znajomymi, musimy pracować, albo o 3 rano budzi nas kot. Jednak kalifornijskie badania niczego konkretnie nie wykazują, poza tym ile mniej, więcej czasu ludzie poświęcają na sen. To trochę tak, jakby dać dzieciom ogromną ilość słodyczy i zobaczyć ile będą codziennie jeść, a następnie na tej podstawie stwierdzić jakie jest dzienne zapotrzebowanie dziecka na słodycze.

Jeśli więc chcemy poznać lepiej proces snu dobrze jest przyjrzeć się tematyce faz snu, które przedstawiają naturalny cykl zachodzący u każdego człowieka.

Sen dzieli się na dwie fazy:

  • NREM (non-rapid eye movement), czyli sen głęboki, wolnofalowy. Aktywność elektryczna mózgu w tej fazie wykazuje dominację fal delta.
  • REM (rapid eye movment) – sen płytki, podczas którego występują marzenia senne. W tej fazie człowiek jest w pełni rozluźniony i w ogóle się nie porusza.
W fazie NREM zachodzą 4 stadia:
  1. Świadomość bodźców zewnętrznych jest coraz mniejsza, pojawiają się powolne ruchy gałek ocznych, a fale alfa łagodnie przechodzą do fal delta
  2. Człowiek zupełnie nie reaguje na bodźce zewnętrzne (oczywiście z wyjątkiem bardzo silnych)
  3. W stadium 3 fale elektryczne emitowane przez mózg stają się jeszcze wolniejsze i osiągają częstotliwość ok. 2Hz
  4. W stadium 4 następuje przygotowanie do fazy REM, czyli powolne spłycenie snu.

Cały cykl NREM i REM trwa od ok. 1,5h do 2h. Natomiast proporcje długości trwania NREM do REM zmieniają się wraz z długością snu. REM w pierwszym cyklu może trwać ok. 15 min., a pod koniec snu ok. 40 min. To może tłumaczyć, czemu marzyciele śpią tak długo.

Co jest niezwykle istotne dla mózgu człowieka, to że w czasie snu dominują wolniejsze rytmy aktywności zwane theta i delta, a znikają beta i alfa związane z wysoką aktywnością. Dlatego właśnie sen jest tak ważny dla umysłu.

Na tej podstawie warto dowiedzieć się jak długo trwają poszczególne cykle snu u nas samych. Można to zrobić w klinice snu, lub metodami alternatywnymi związanymi z NLP.

W kolejnym artykule, lub artykułach, ponieważ temat jest niezwykle obszerny napiszę o ciekawych badaniach Roberta Ekircha, o drzemkach, oraz niezwykłych metodach snu polifazowego praktykowanych przez nielicznych. Na koniec postaram się podsumować temat odpowiedzią na pytanie, które postawiłem w tytule… c.d.n.

Chcę również Cię poinformować, że od tego wpisu będę umieszczać swoje artykuły regularnie co 2 tygodnie.

W związku z tym postaram się by były jeszcze ciekawsze. ;)

Pozdrawiam,

Kajetan Młynarczyk
ZarzadzajCzasem.pl

 


Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>