Dystraktory

W dzisiejszych czasach powszechnym zjawiskiem jest robienie wielu rzeczy jednocześnie. Dzieje się tak przede wszystkim w pracy, przy realizacji obowiązków domowych, ale nawet przy wypoczynku.

Przykładowo – pracujesz nad jakimś zadaniem w pewnej chwili przerywasz zaczynając robić coś innego później wracasz do tego poprzedniego zadania a następnie przypominasz sobie o tym które zostało nieskończone wczoraj i starasz się je skończyć w między czasie czatujesz z kimś na telefonie nagle ktoś do Ciebie dzwoni a przy tym wszystkim jakby tego było mało w Twoich myślach dominuje jeszcze jakiś inny problem na który nie masz czasu żeby go rozwiązać…

Tego typu sytuacja prowadzi najczęściej do tego, że wielu zadań nie kończysz na czas, niektórych w ogóle, a nawet jeśli większość z nich uda Ci się zrobić brakuje Ci satysfakcji z osiągniętych efektów, które mogłyby być znacznie lepsze. Jesteś w ciągłym stresie, brakuje Ci odpoczynku..

Jeśli wiesz co mam na myśli, to dzisiejszy artykuł jest dla Ciebie.

Do największych dystraktorów możemy zaliczyć przykładowo:
  • hałas – może to być w postaci bawiących się dzieci na pobliskim placu zabaw, sąsiadów ;) , współpracowników rozmawiających przez telefon, ale również włączonego przez Ciebie telewizora, czy muzyki (poza sytuacjami kiedy zadanie jest ściśle związane z muzyką, jej słuchanie nie zwiększa Twojej koncentracji i zawsze odwraca część Twojej uwagi od tego co robisz)
  • ludzi – tych którzy przychodzą do Twojego stanowiska pracy i czegoś nagle od Ciebie chcą, tych którzy w niespodziewanej chwili do Ciebie dzwonią, piszą na facebooku itd.
  • zadania, które masz do zrobienia, poza tym aktualnie wykonywanym (przez nie czasem przerywasz pracę, trudniej Ci się skoncentrować, ponieważ wciąż myślisz o tym jak je rozwiązać)
  • bałagan – nie możesz znaleźć potrzebnych Ci do pracy informacji/dokumentów/a gdzie jest ten cholerny długopis? ;)
Co zyskasz jeśli zniwelujesz do minimum ilość dystraktorów w Twoim otoczeniu?
Twoja produktywność zwiększy się wielokrotnie – będziesz w stanie zrobić znacznie więcej, w znacznie krótszym czasie. Okaże się, że wykonywanie różnego rodzaju zadań stanie się dla Ciebie prostsze, a może nawet przyjemniejsze Zyskasz więcej czasu na robienie tego na co masz ochotę. Zmniejszysz poziom stresu w Twoim życiu… Zalet jest, oczywiście znacznie, znacznie więcej, ale o nich chyba nie muszę Ci specjalnie dużo pisać.
A więc przejdźmy do meritum – jak sobie radzić z dystraktorami? Są trzy podstawowe etapy:
  1. Zlokalizować dystraktor – sprawdzić co Cię odciąga od pracy nad jakimś zadaniem, co Ci w niej przeszkadza.
  2. Szukać najlepszego sposobu pozbycia się, lub możliwie jak największego zniwelowania oddziaływania dystraktora.
  3. Wprowadzać odkryte sposoby w życie, wypróbowywać je i z radością obserwować pozytywne efekty ;)
Przykładowo – przeszkadza Ci jakiś hałas – odgrodź się od niego, zmień miejsce pracy, zamknij drzwi i powieś kartkę „NIE PRZESZKADZAĆ”, skorzystaj ze stoperów, poproś sąsiadów z góry, o to żeby ich dziecko chociaż w tych i w tych godzinach nie jeździło, po podłodze swoim nowym traktorem;)
Wyłącz komórkę, nie wchodź na facebooka, posprzątaj swoje miejsce pracy, przygotuj sobie wszystko co będzie Ci potrzebne przed rozpoczęciem pracy, wykonuj jedno zadanie naraz, dopiero jak je skończysz (lub dojdziesz do odpowiedniego etapu – jeśli jest długoterminowe) zabierz się za kolejne..
Metody pozbywania się dystraktorów są proste i jest ich bardzo dużo, ale pamiętaj – nie staraj się poprawić od razu wszystkiego na raz – działaj etapami (i nie zrażaj się jeśli coś nie zawsze zadziała).

Dobrze, że podczas pisania tego artykułu, nie robiłem nic poza pisaniem tego artykułu. ;)

Pozdrawiam,
Kajetan Młynarczyk


Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>