Zegar biologiczny

zegar biologiczny

zegar biologiczny

Czy masz pewność, co do tego, że wybierasz czas kiedy jesz, kiedy chodzisz spać, czy Twoje zmęczenie zawsze wiąże się z wykonaniem ciężkiej pracy? Jeśli z dumą chcesz odpowiedzieć – „TAK”.. Oby to była nieprawda. Czemu? Przeczytaj ten artykuł, a na końcu znajdziesz odpowiedź.

Czas płynie, możesz zaobserwować ten fakt na swoim zegarku, który ostatnio trzeba było przestawić. Są specjaliści, lekarze i naukowcy, których tego typu zegar interesuje znacznie mniej niż ten, który posiadasz wewnątrz siebie. Oczywiście chodzi o Twój zegar biologiczny.

Zegar biologiczny – zarządzany genami, składa się na niego zespół procesów biochemicznych, zachodzących we wszystkich naszych komórkach i tkankach. Jest to swego rodzaju zegar zgodnie, z którym funkcjonują wszystkie nasze organy. Główną rolę w tym procesie odgrywa melatonina  - hormon snu.

Co jest niezwykłe – tak naprawdę wydarzenia zewnętrzne poza porą dnia, wschodu i zachodu słońca oraz pór roku prawie nie mają wpływu na „tykanie naszego zegara”. Jednak często funkcjonujemy nie zgodnie z nim, co może mieć bardzo niekorzystne skutki. W dłuższym okresie prowadzi do zaburzeń w „biciu zegara”, co później dość trudno naprawić.

Badania, które ukazują ciekawe zależności między porą roku, a zegarem biologicznym mówią, że osoby, u których zdiagnozowano nowotwór latem, mają większe szanse na przeżycie. Badanie przeprowadzone w Wielkiej Brytanii z udziałem ponad miliona pacjentów. Wykazało ono, że chorzy zdiagnozowani latem i jesienią żyli dłużej niż ci, którzy rozpoczęli terapię zimą. U kobiet z rakiem piersi szanse przeżycia były 14% większe. U kobiet i mężczyzn z rakiem płuc przeżywalność była 5% wyższa. Wyniki opublikowano w International Journal of Cancer. Przyczyny takiego status quo naukowcy upatrują m. in. w zwiększonej sezonowo produkcji witaminy D, która prawdopodobnie ma wpływ na hamowanie rozwoju guzów.

Według specjalistów, zgodnie z licznymi badaniami nasz zegar biologiczny ma znaczący wpływ na:

  • ciśnienie krwi
  • zachowanie
  • występowanie objawów chorób
  • możliwości zapamiętywania
  • czas reakcji
  • proces trawienny
  • czujność
  • możliwości intelektualne
  • i wiele innych

 

 Jak w takim razie wygląda zegar biologiczny z praktycznego punktu widzenia?

 

1.00 Do najniższego poziomu spada wydajność ludzkiego organizmu.
2.00 Na najwyższych obrotach pracuje wątroba. O tej porze jesteśmy bardzo wrażliwi na zimno.
3.00 Zużycie energii osiąga minimum.
4.00 Między godziną 4 a 8 błony śluzowe napełnione są od 4 do 20 razy większą ilością cząstek plazmy. Jest to pora krytyczna dla zakatarzonych. Między 3.00 a 5.00 naturalnie rodzi się najwięcej dzieci.
5.00 Organizm się nagrzewa. Produkcja testosteronu osiąga punkt kulminacyjny – zwiększa się męskie libido (kobiece również, ale mniej ;) .
6.00 Najlepsza pora do pracy (dla tych, którzy już nie śpią). Szczególnie szkodliwe są o tej prze nikotyna i alkohol.
7.00 Wzmożone wydzielanie aminokwasów i cukru do krwiobiegu, a poziom hormonów jest sześciokrotnie wyższy od średniej dnia. W tym czasie poziom „złego cholesterolu” jest najwyższy.
8.00 Teraz węglowodany przerabiane są na energię, a nie tłuszcz. Dietetycy zalecają, aby najobfitszym posiłkiem dnia było śniadanie, ponieważ do południa przemiana materii jest najszybsza, więc żołądek z łatwością radzi sobie z solidnym daniem. Nie rezygnuj zatem ze śniadania, zrezygnuj natomiast z alkoholu – przenika do krwi dwa razy szybciej.
9.00 To najgorsza pora dla osób cierpiących na depresję. Ryzyko ataku serca jest trzy razy wyższe niż o godz. 23. Dobrze jest je zmniejszyć wykonując codziennie wieczorem ćwiczenia aerobowe (choćby spacer).
10.00 Temperatura ciała zdrowego człowieka osiąga maksimum. Jest to również czas, w którym jesteśmy silnie narażeni na atak serca.
11.00 Bardzo korzystny czas dla naszej pamięci krótkotrwałej.
12.00 Pora na drugie śniadanie (lunch). Nie należy ignorować wzmożonego wydzielania kwasów żołądkowych.
13.00 O 20% spada produktywność. Wątroba zatrzymuje glikogen stanowiący paliwo napędowe dla mięśni. Dobra pora na odpoczynek lub drzemkę. W przeciwnym razie może się zdarzyć migrena. Czas największego prawdopodobieństwa zajścia wypadku samochodowego.
14.00 Wciąż jeszcze pora na odpoczynek.
15.00 Przypływ nowych sił. Pamięć długotrwała osiąga najlepszą formę. Wrażliwość na ból zębów i skóry jest najmniejsza. Dobrze jest zająć się aktywnością fizyczną.
16.00 W organach gromadzi się największa ilość przeciwciał.
17.00 Ożywienie krążenia i ciśnienia krwi. Nadnercza uwrażliwiają zmysły: doskonale słyszymy, czujemy zapachy i odbieramy smaki.
18.00 W tym czasie organizm jest najlepiej dotleniony, warto to wykorzystać.
19.00 Obniżenie ciśnienia krwi, zwolniony puls, spada wydolność mózgu.
20.00 Mamy największą wagę ciała, za to najkrótszy czas reakcji, tylko 95 milisekund. Kto musi zażyć antybiotyk, niech zrobi to dokładnie o 20.32 – zadziała najefektywniej.
21.00 Posiłek zjedzony o tej porze pozostanie w żołądku w większej części niestrawiony. Układ pokarmowy szykuje się do snu. Późno zjedzona kolacja zalega w żołądku, a nadprogramowe kalorie odkładają się w postaci tłuszczu.
22.00 W czasie snu, właśnie o tej porze, najszybciej rosną dzieci.
23.00 Zwolnienie przemiany materii, osłabienie koncentracji umysłowej. Poziom testosteronu jest teraz najniższy. Jak na złość, ponieważ według badań właśnie teraz zbliża się czas kiedy, to Panie mają zwiększone libido. ;)
24.00 Produkcja hormonów stresowych zostaje zminimalizowana. Przyspiesza proces regeneracji komórek. Sen jest o tej porze wskazany. Naukowcy udowodnili, że kto jeszcze nie śpi, tego najłatwiej przestraszyć, np. duchami.
informacje częściowo zaczerpnięte z: http://www.kafeteria.pl/ziu/obiekt.php?id_t=279

 

Słuchaj swojego organizmu i reaguj na jego potrzeby. Wierz mi, jeśli nie dotyka Cię żadna choroba, Twój organizm świetnie wie czego potrzebuje i co dla niego najlepsze. Jeśli uda Ci się odpowiednio reagować na sygnały, które otrzymujesz będziesz się znacznie lepiej czuć, zmniejszysz ryzyko wielu chorób, zwiększysz swoją efektywność. Same plusy. ;)

 

Dobranoc, lub dzień dobry,
pozdrawiam,
Kajetan Młynarczyk
ZarzadzajCzasem.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>