Asertywność

Nie mów „niestety”; „nie mogę”; „nie masz racji”; „jeśli chcesz”

W zarządzaniu sobą w czasie, jedną z bardzo ważnych umiejętności jest asertywność. W relacjach międzyludzkich pozwala unikać konfliktów, wzbudzać w innych szacunek i przede wszystkim koncentrować się na własnych celach, a nie jedynie celach innych osób. Jest kluczem do efektywnego wykorzystywania swojego czasu z innymi ludźmi, a nie tylko i wyłącznie dla innych ludzi.

Wszystko to, wcale nie oznacza, że stajesz się egoistą, który nikomu nie pomaga. Podstawą jest zwrócenie większej uwagi na swoje potrzeby i odpowiednie reagowanie na potrzeby innych. Zastanów się nad tym ile czasu poświęcasz sobie? Czy w pracy wykonujesz działania, które sprawiają Ci radość? Czy często spotykasz się z przyjaciółmi? Ile czasu masz dla swojej rodziny?

Jeśli masz „za mało czasu”, to asertywność jest jednym z czynników, które zmienią ten stan rzeczy. Nie tylko w życiu zawodowym, ale również prywatnym.

  • Twój współpracownik nie przepada za zajmowaniem się bazami danych. Umówiliście się, że on 2 razy w tygodniu będzie pisać raporty ze spotkań i obsługiwać 3 Twoich klientów, a Ty przejmiesz sprawy związane z bazami danych. Ponieważ ostatnio w firmie prawie nie przybywało nowych klientów i powstało niewiele nowych usług zajmowanie się bazami danych zajmuje Ci bardzo mało czasu. Pewnego dnia po przyjściu do pracy współpracownik wita cię krzykiem – „No jasne, ja muszę wiecznie chrzanić się z twoimi klientami na dodatek piszę te głupie raporty, a ty się wykręcasz bazami danych, przy których prawie nie ma pracy! Prawie nic nie robisz, a ja muszę pracować znacznie więcej!” (spotyka Cię krytyka agresywna, zaskakująca i uogólniająca).

Asertywna odpowiedź jakiej możesz udzielić:

„Daj mi chwilę, przygotuję swoje miejsce pracy, a ty proszę trochę się uspokój i zaraz porozmawiamy. (Jeśli dalej krzyczy – „Przestań krzyczeć, bo się w ogóle nie dogadamy.”) Nie zgadzam się, że nic nie robię. Nie przewidzieliśmy, że będzie tak mało pracy przy bazach danych. W tej sytuacji zastanówmy się nad zmianą podziału obowiązków, ale pamiętaj, że niedługo rozpoczynamy nową akcję marketingową i wszystko może się zmienić. Przecież nie lubisz zajmować się bazami danych..”

Ostatecznie albo ustalacie nowy porządek, co może doprowadzić, do sytuacji, w której Twój współpracownik przyjdzie do Ciebie ponownie, kiedy będzie dużo pracy z bazami danych i wtedy mu odmówisz, ponieważ wiedział na co się decyduje. Albo też wszystko pozostaje bez zmian. W obu sytuacjach zyskujesz, ponieważ robisz coś co nie sprawia Ci trudności i poświęcasz na to mniej czasu, a Twój współpracownik wie, że masz na uwadze jego problemy, ale jednocześnie kiedy się na coś umówicie, to jest to wiążące.

  • Twoi znajomi z pracy, za którymi nie przepadasz po raz kolejny chcą Cię wyciągnąć na spotkanie. Po wielu namowach, w końcu czujesz, że musisz się zgodzić. Boisz się, że przestaną być dla Ciebie mili, że możesz mieć problemy w pracy, itd.. Natomiast w efekcie następnego dnia, po raz kolejny odmawiasz przyjaciółce spotkania. Czy coś takiego Ci się zdarza?
Przede wszystkim, w asertywnej odpowiedzi nie używaj zwrotów, które znajdziesz na początku artykułu. Od razu po „nie” przedstaw konkretny powód. Jeśli nie chcesz dalej utrzymywać bliższej relacji nie dodawaj do tego „może następnym razem”; „gdyby to nie było akurat tego dnia”; „odezwę się w przyszłym tygodniu”..

Twoja asertywna odpowiedź:

„Nie, nie mam tego dnia czasu, ponieważ mam zaplanowane spotkanie z przyjaciółką (później dzwonisz do niej i się umawiasz – żeby Twoje sumienie było spokojne ;) ). Zobaczymy się jak zwykle w pracy (możesz dodać coś, co się z nią wiąże – „mam już dla Ciebie materiały, o które prosiłeś”)

Taką odpowiedzią dajesz sygnał, że towarzysko nie chcesz utrzymywać kontaktu, ale jesteś profesjonalnym pracownikiem, który szanuje swoich współpracowników.

A więc pamiętaj o tym żeby:

  1. Komunikować to, czego rzeczywiście chcesz, a nie czego się od Ciebie oczekuje.
  2. Nie tłumaczyć się, tylko podawać konkretny powód.
  3. Twoja odpowiedź była zwięzła.
  4. Nie używać kontrargumentów, tylko szukać optymalnego rozwiązania dla siebie i innych.
  5. Nie reagować w sposób nerwowy, tylko spokojny, rzetelny i opanowany.
  6. Nie używać – „nie chcę”, „nie mogę”, „niestety”, „jeśli chcesz”.
  7. W wypadku kiedy zależy Ci na relacji stosować zmiękczenia:
  • „przykro mi…”
  • „kocham, ale nie dam”
  • „jest mi trudno”
  • uprzedzenie

Spróbuj się do tego zastosować, a zobaczysz, że poczujesz się lepiej, będziesz mieć większą kontrolę nad tym, co się dzieje w Twoim życiu i będziesz mieć więcej czasu dla siebie.

Pozdrawiam,
Kajetan Młynarczyk
ZarzadzajCzasem.pl


Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>