Nie mów „niestety”; „nie mogę”; „nie masz racji”; „jeśli chcesz”
W zarządzaniu sobą w czasie, jedną z bardzo ważnych umiejętności jest asertywność. W relacjach międzyludzkich pozwala unikać konfliktów, wzbudzać w innych szacunek i przede wszystkim koncentrować się na własnych celach, a nie jedynie celach innych osób. Jest kluczem do efektywnego wykorzystywania swojego czasu z innymi ludźmi, a nie tylko i wyłącznie dla innych ludzi.
Wszystko to, wcale nie oznacza, że stajesz się egoistą, który nikomu nie pomaga. Podstawą jest zwrócenie większej uwagi na swoje potrzeby i odpowiednie reagowanie na potrzeby innych. Zastanów się nad tym ile czasu poświęcasz sobie? Czy w pracy wykonujesz działania, które sprawiają Ci radość? Czy często spotykasz się z przyjaciółmi? Ile czasu masz dla swojej rodziny?
Jeśli masz „za mało czasu”, to asertywność jest jednym z czynników, które zmienią ten stan rzeczy. Nie tylko w życiu zawodowym, ale również prywatnym.
- Twój współpracownik nie przepada za zajmowaniem się bazami danych. Umówiliście się, że on 2 razy w tygodniu będzie pisać raporty ze spotkań i obsługiwać 3 Twoich klientów, a Ty przejmiesz sprawy związane z bazami danych. Ponieważ ostatnio w firmie prawie nie przybywało nowych klientów i powstało niewiele nowych usług zajmowanie się bazami danych zajmuje Ci bardzo mało czasu. Pewnego dnia po przyjściu do pracy współpracownik wita cię krzykiem – „No jasne, ja muszę wiecznie chrzanić się z twoimi klientami na dodatek piszę te głupie raporty, a ty się wykręcasz bazami danych, przy których prawie nie ma pracy! Prawie nic nie robisz, a ja muszę pracować znacznie więcej!” (spotyka Cię krytyka agresywna, zaskakująca i uogólniająca).
Asertywna odpowiedź jakiej możesz udzielić:
„Daj mi chwilę, przygotuję swoje miejsce pracy, a ty proszę trochę się uspokój i zaraz porozmawiamy. (Jeśli dalej krzyczy – „Przestań krzyczeć, bo się w ogóle nie dogadamy.”) Nie zgadzam się, że nic nie robię. Nie przewidzieliśmy, że będzie tak mało pracy przy bazach danych. W tej sytuacji zastanówmy się nad zmianą podziału obowiązków, ale pamiętaj, że niedługo rozpoczynamy nową akcję marketingową i wszystko może się zmienić. Przecież nie lubisz zajmować się bazami danych..”
Ostatecznie albo ustalacie nowy porządek, co może doprowadzić, do sytuacji, w której Twój współpracownik przyjdzie do Ciebie ponownie, kiedy będzie dużo pracy z bazami danych i wtedy mu odmówisz, ponieważ wiedział na co się decyduje. Albo też wszystko pozostaje bez zmian. W obu sytuacjach zyskujesz, ponieważ robisz coś co nie sprawia Ci trudności i poświęcasz na to mniej czasu, a Twój współpracownik wie, że masz na uwadze jego problemy, ale jednocześnie kiedy się na coś umówicie, to jest to wiążące.
- Twoi znajomi z pracy, za którymi nie przepadasz po raz kolejny chcą Cię wyciągnąć na spotkanie. Po wielu namowach, w końcu czujesz, że musisz się zgodzić. Boisz się, że przestaną być dla Ciebie mili, że możesz mieć problemy w pracy, itd.. Natomiast w efekcie następnego dnia, po raz kolejny odmawiasz przyjaciółce spotkania. Czy coś takiego Ci się zdarza?
Twoja asertywna odpowiedź:
„Nie, nie mam tego dnia czasu, ponieważ mam zaplanowane spotkanie z przyjaciółką (później dzwonisz do niej i się umawiasz – żeby Twoje sumienie było spokojne ). Zobaczymy się jak zwykle w pracy (możesz dodać coś, co się z nią wiąże – „mam już dla Ciebie materiały, o które prosiłeś”)”
Taką odpowiedzią dajesz sygnał, że towarzysko nie chcesz utrzymywać kontaktu, ale jesteś profesjonalnym pracownikiem, który szanuje swoich współpracowników.
A więc pamiętaj o tym żeby:
- Komunikować to, czego rzeczywiście chcesz, a nie czego się od Ciebie oczekuje.
- Nie tłumaczyć się, tylko podawać konkretny powód.
- Twoja odpowiedź była zwięzła.
- Nie używać kontrargumentów, tylko szukać optymalnego rozwiązania dla siebie i innych.
- Nie reagować w sposób nerwowy, tylko spokojny, rzetelny i opanowany.
- Nie używać – „nie chcę”, „nie mogę”, „niestety”, „jeśli chcesz”.
- W wypadku kiedy zależy Ci na relacji stosować zmiękczenia:
- „przykro mi…”
- „kocham, ale nie dam”
- „jest mi trudno”
- uprzedzenie
Spróbuj się do tego zastosować, a zobaczysz, że poczujesz się lepiej, będziesz mieć większą kontrolę nad tym, co się dzieje w Twoim życiu i będziesz mieć więcej czasu dla siebie.
Pozdrawiam,
Kajetan Młynarczyk
ZarzadzajCzasem.pl